Miracle Monday

4 tips om je energie te beschermen

Lees hier tips over het optimaal houden van je energie, ook handig in lockdown!

Uitgeputte energie

Voel je je gauw uitgeput, prikkelbaar of overprikkeld? Moet je wennen bij het samenzijn met meerdere mensen, gewoon omdat je het bent ontwend? Ben je vader of moeder en zie je op tegen de lockdownweken na de kerstvakantie? 

Dat is echt niet raar. Door schade en schande ontdekte ik het belang van het beschermen van mijn energie. Qua fitheid, maar ook richting en vanuit anderen. Onlangs ontdekte ik een supertruc die ik graag met je wil delen en geef ik andere handige tips.

Wat wordt er van je gevraagd?

Ik hoef niemand uit te leggen welke minder zichtbare gevolgen corona en lockdowns kunnen hebben. Er wordt veel van ons gevraagd. Voor mij persoonlijk is tijd voor mezelf nemen, bij voorkeur in mijn eentje, iets van het hoogste goed. Iedereen heeft veel rollen om uit te voeren. Voor mij is dat: ik ben mezelf, echtgenote, moeder, ondernemer, dochter, vriendin, buurvrouw en ga zo maar door. Wanneer je leven zoveel thuis afspeelt gaan die rollen moeiteloos in elkaar over. Voor mij krijgt vooral die eerste te weinig ruimte. Ik werk vanaf onze zolder, dus zodra ik geroepen wordt voor het eten, schuif ik meteen door in de volgende rol. Als ik niet oppas is dat heel uitputtend.

Tegen beter weten in

overprikkelingVaak je weet je wel dat het goed is om te mediteren, om op tijd te gaan slapen, te wandelen etc. Maar dat daadwerkelijk oppakken valt niet altijd mee. Mijn zoon heeft een sensor en die gaat af zodra ik een leesboek erbij pak of mijn koptelefoon om te gaan mediteren. En wanneer ik ’s avonds klaar ben, ben ik vaak te moe en is de tv een aantrekkelijker alternatief.

Oké oké, maar wat helpt dan wel?

Zichtbaar maken van je energieveld

Voor de laatste lesdag die ik volgde bij de Magie van Kindercoaching moesten we een bolletje wol meenemen en deden we een hele handige oefening voor het in kaart brengen van je energie. Nadat we allemaal een fijn plekje in de ruimte hadden gevonden was het de bedoeling om met het bolletje wol je ‘personal space’ zichtbaar te maken. Het zal je niet verrassen; de één heeft een grotere personal space dan de andere en die spaces bleken elkaar ook weleens te overlappen.

wol om grenzen mee aan te gevenEn al zit je zelf goed op jouw plekje, een ander komt al gauw in jouw ruimte of toch wel erg dichtbij. Gedurende de dag gebeurd dat dus best vaak. Door ieders ruimte zo zichtbaar in kaart te brengen werd me pas echt duidelijk wat er de hele dag gebeurd, maar ook het effect wat het om mij had wanneer iemand dichtbij kwam. En dit was één groep, met mensen waar ik vertrouwd mee ben. Maar hoe is dat op je werk of in de familie met kerst, in de supermarkt etc? 

Bubbel versus touw

Misschien heb je weleens gelezen over je afschermen met een bubbel of globe, dat heb ik ook weleens geprobeerd. Het verschil tussen beide is dat de één een schild opwerpt en bij het touwtje je oefent met bij jezelf te blijven terwijl je wel in verbinding blijft met de ander. Dit kun je m.i. bewust kiezen. In de supermarkt is een bubbel misschien fijn maar in gesprek met een geliefde of in mijn geval coachee is een touwtje prettiger omdat ik kies om bewust in verbinding te blijven maar toch bij mezelf kan blijven en minder overvoerd wordt.

Grenzen ‘opzetten’

Sindsdien trek ik iedere ochtend mijn eigen onzichtbare bolletje wol om me heen en markeer ik de grenzen van mijn energie die dag. En het effect is groot! Mijn zoon en ik hebben een hele sterke verbinding. Dat is superfijn maar wanneer ik me niet zo goed voel werkt dat meteen door op hem. Met veel vuurwerk tot gevolg. Sinds ik dat onzichtbare touwtje trek gaat dat stukken beter. Het is net of mijn persoonlijk grenzen ’s nachts weggaan en ik ze iedere ochtend weer even moet ‘opzetten’. Het heeft een heel harmonieus effect hier thuis en ik heb letterlijk meer ademruimte.

Energie bewaren en stevig staan

Hoe doe ik dat?

– Ik ga op mijn bed zitten met mijn benen op de grond en adem even diep in en uit.

– Wanneer ik mijn aandacht bij mezelf heb visualiseer ik mijn eigen ruimte op dat moment. En die is echt niet elke dag hetzelfde.

– ik ga alles af, voor, achter, links en rechts, net zolang tot alles goed ligt. En ga daarna weer verder met de dagelijkse bezigheden.

– Je kunt bijvoorbeeld een herinnering maken op je telefoon als je deze gewoonte in je systeem wilt krijgen.

Wat kun je nog meer doen?

Er zijn heel veel dingen mogelijk en kijk vooral wat bij jou past.

  • Je kunt een aantal sprays van de Groene Linde te gebruiken, met natuurlijk etherische oliën. Ze hebben diverse sprays gericht op reinigen, aarden of beschermen van je energie. Nog geen ervaring hiermee? Misschien is dit kennismakingspakket iets voor jou. Ook het hsp proefpakket bevat fijne sprays. In beide pakketjes vind je heerlijke sprays van een kleiner formaat zodat je kunt testen of dit iets voor je is.
  • Na een druk bezoek, drukke dag of vervelende situatie kun je je ruimte ook reinigen door het branden van een Palo Santo houtje. Als je een wat ouder kind hebt kun je dat hem of haar laten doen. In mijn ervaring werkt het rustgevend op allemaal.
  • Gebruik een beschermende edelsteen zoals labradoriet, een aardende edelsteen zoals agaat of een fossiel zoals versteend hout.

Heb je vragen of kan ik je ergens mee helpen? Ik hoor het graag!

Marloes

Balans houden is soms lastig

De prachtige foto’s komen van Pexels.com gemaakt door:

1. Karolina Grabowska 
2. Guillaume Meurice
3. Markus Spiske
4. Pixabay
5. Shiva Smyth 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

AANMELDEN NIEUWSBRIEF

Je ontvangt ongeveer maandelijks een nieuwsbrief.

Met acties of speciale aankondigingen

soms eentje extra :)